RUIM 2000 KM OP DE FIETS

DONDERDAG 6 JUNI IN ROME :

Vandaag selectie gemaakt van wat wel en niet mee terug gaat.
Voorts nog eens een bezoek gebracht aan Rome.
Een laatste tiramisu en een biertje genuttigd.
Vanavond de laatste keer pizza.
Morgen vroeg opbreken en naar station tiburtina.
Met de flixbus eerst naar Milaan en daarna naar Amsterdam. Het zal ongeveer 26 uur gaan duren. We zullen het er maar op houden dat de heenreis moeilijker was.
Groetjes uit een warm en zonnig Rome. Volgende week verwachten ze hier temperaturen tot tegen de 40 graden. Blij dat we dan weg zijn.

VERSLAG VAN 5 JUNI 2019 : EINDDOEL ROME BEREIKT

DINSDAG 4 JUNI

We hebben het inderdaad moeten doen zond er warme maaltijd maar met broodjes etc lukt het ook wel. In verband met de warmte en omdat er een pittige rit wacht vroeg opgestaan. Voor 7 uur al op de fiets in soms dichte mist. Voor het echt warm wordt hebben we er al 3 klimmen opzitten. We komen door mooie dorpjes en het landschap veranderd.
Het verkeer is soms hectisch. Mooi op tijd arriveren wij op een camping ca 7 km voor het centrum van Rome.

WOENSDAG 5 JUNI 2019 :

Voor het eerst in weken uitgeslapen en rustig op weg naar het Vaticaan ons einddoel. Daarnaast rijden We alvast langs enkele bezienswaardigheden. Het is warm maar wij zijn voldaan.
Gereden ruim 2000 km, gemiddeld 71 km per dag.
Eigenlijk hebben we best goed weer getroffen.

Vandaag de weg verkend naar station tiburtina waar onze bus vrijdag vertrekt. Verder enkele bezienswaardigheden bezocht zoals de trevifontijn en het colloseum.
Tjongejonge wat hebben ze hier in 2000 jaar een hoop stenen weggelegd.
Het verkeer is een ramp maar met veel moed en brutaliteit redden we het wel.Morgen de boel klaarmaken voor de terugreis van vrijdag.
A.s dinsdag zal ik m'n neus wel weer laten zien.

Begin mei is Ton Jansen samen met zijn broer vertrokken voor een fietstocht naar Rome. Op onze site doen wij regelmatig verslag over hun reis.

Verslag nr 1 :

Dag 1 gefietst naar Wassenberg na een tussenstop bij Dick en Riekie.

Dag 2 gefietst naar Euskirchen.

Dag 3 gearriveerd in Koblenz.

Tot nu koud- en nat weer en veel tegenwind. Het lijkt beter te worden

De groeten van Ton aan ons allemaal.

Verslag nr 2 :

Joop Zoetemelk zij het al : "Fietsen is eten en slapen". Daar houden wij ons redelijk goed aan. Die duitse keuken gaat er wel in.
Vrijdag een heel goede dag gemaakt mede om een goede slaapplaats te vinden. Tussen Koblenz en Bingen is het erg druk. Vrijwel constant langs de grote weg fietsen. Het stuk daarna is rustig. Geslapen aan een rustig meertje met volop vogelgeluiden.
Vanaf 10 uur heeft het 14 uur aan een stuk geregend. Daarna nog wat gespetter
Desondanks ook vandaag lekker opgeschoten. We zitten nu net een stukje voorbij Heidelberg.
Het eten wordt geserveerd dus tot de volgende keer.
Groetjes

Verslag nr 3 :

Gisteren was het wel aardig weer. Zonnig met een graad of 15. De fiets etappe was zwaar en lang. Gelukkig konden We uiteindelijk slapen in een pipowagen.
Vandaag wat pech gehad met 3 lekke banden. Daardoor ons doel niet gehaald en noodgedwongen een hotelletje geboekt. Verder is het wel redelijk zonnig maar er staat voortdurend een snijdende koude wind (9 a 10 graden).
We hopen morgen de opgelopen achterstand in te halen. Dan komen We aan in Augsburg. ( zie foto Ton bij de Pipowagen )

Ton wenst ons allemaal vanavond veel plezier

Verslag nr 4 ( 15 mei )

Vandaag een goede dag gehad en inderdaad in Augsburg aangekomen.
Nog 2 etappes en We staan aan de grens met Oostenrijk.
Vanmorgen zonnig en vanmiddag dag bewolkt maar de hele dag weer koud.
Bijgaand een fototje van een meiboo die je hier in vrijwel elk dorp aantref.

Verslag nr 5 :

Vanuit Augsburg hebben we een rustige overgangsetappe gehad met als eindbestemming de Ammersee. Rustig stijgend langs een riviertje, en vervolgens afdalen naar het dal van de Donau die we kruisten.
Het weer was redelijk niet meer zo koud. Wel blijven de nachten erg koud.

Vrijdag kregen we een voorproefje van wat ons de dagen daarna te wachten staat. Een golvend terrein met steeds wat meer klimmen dan dalen. En dan ineens is  daar het uitzicht op de Alpen. Net een ansichtkaart.

De laatste 25 km liep constant omhooggevallen maar was nog goed te fietsen.De laatste etappe in Duitsland.

Henk en José hebben daarna Ton het volgende bericht :

Hoi Ton. Wat een leuk verslag en wat een mooi plaatjes. Superleuke reis die jullie samen maken,  een geweldige ervaring. Wij vinden het met vele medeboulers heel leuk  om jouw verslag iedere keer weer te lezen. Hopelijk fietsen jullie het mooie weer tegemoet. Groetjes van ons en we zien jullie volgende verslag al weer graag komen. Gr. J&H

Vandaag stond een zware etappe op program met als voorlopig hoogtepunt de bucht er hoe (1256 meter hoog). Dat betekende toch wel dat er enkele km moest worden gelopen. Het landschap vergoedde veel. Prachtig om hier in het voorjaar tussen de bergen te fietsen met fris groen rondom en besneeuwde bergtoppen. De afdaling (7km a 9%) was spectaculair.Vannacht staan we in Stam een dorpje aan de Inn. Morgen naar de voet van de rechenpas (1500m).

Zaterdag 18 mei :

Het weer verbeterd met de dag. Vandaag behoorlijk zonnig en een redelijke temperatuur.
Maar hopen dat We verschoond blijven van regen.

Zondag 19 mei

Vannacht begon het te regenen en nu regent het nog

Desondanks de rechenpas bedwongen al wad dat in belangrijke mate lopende.
Nu in st Valentin (italie).
Om van de nattigheid en kou te bekomen maar een pensioentje geboekt.
Gelukkig zijn de weersverwachtingen beter.

Maandag 20 mei

Vandaag de hele dag langs de Inn gereden. Vooral de stukken op en af tot wel 18% waren vermoeiend. Leuk was het dorpsfeest met fanfare en kanonnen smorgens om 9 uur.
Het weer was goed om te fietsen. De dag begon en eindigde met een bui.

Bericht van |Ton van donderdag 23 mei :

Natuurlijk geen pensioentje geboekt, maar een pensionnetje.Fris en fruitig zijn we de volgende dag aan de afdaling begonnen. Aanvankelijk was dat stijl maar allengs werd dat zwakker zodat ook van de omgeving kon worden genoten. Mooiste plaats op dit traject is Glurns een oud vestingstadje.

De dag hierop zou het warm en zonnig worden. We hebben daarom een korte etappe gepland om smiddags eindelijk eens ons wasje te kunnen doen. Dat  is prima gelukt. Savonds alles droog in de tent.

Vandaag moest er vanwege het ontbreken van campings tussendoor een stevige afstand worden afgelegd, dit overigens vrijwel steeds langs de oevers van de Adige.
Omdat het warm zou worden zijn We vroeg vertrokken en konden daardoor al om half drie de camping g bij het Gardameer oprijden.
De omgeving bestaat vrijwel geheel uit boomgaarden en wijngaarden die worden omzoomd door hoge bergen. Aanvankelijk nog voorzien van een witte sneeuwt maar allengs groener.
Morgen dalen We verder af naar Verona.

Bericht van Zaterdag 25 mei

Smorgens was het al warm en broeierig doorgaans een voorbode voor onweer. In het laatste stuk afdaling zaten veel oneffenheden en in combinatie met het warme weer zorgde dat voor een zware etappe naar Verona.
Die stad is mooi en gezellig.
Savonds gegeten bij de Chinees. Die vond het maar raar dat wij 2 keer een hoofdgerecht bestelden. Bij thuiskomst zijn daar nog enkele luxe broodjes achteraan gegaan.

Vandaag een makkelijk ritje hoewel de tegenwind en een broeierige warmte daar enige afbreuk aan deden. We laten de bergen en heuvels achter ons en trekken het vlakke land van de Po in. Gewassen veranderen en her en der staan grote kippen en varkensschuren.
De rit eindigde in Montagnana een nog volledig intact vestingstadje met 4 poorten en er torens.
Toevallig is het feest. Het hele stadje is in de ban van de ham (prosciuto) waar deze streek kennelijk beroemd om is.
Wij slapen in de tuin van een jeugdherberg. Het is broeierig warm en nu en dan trekt een onweersbui voorbij. Morgen zou het beter worden maar dat zeggen ze over. We zien wel.

Maandag 27 mei :

Hallo daar ben ik weer.
Vertrek vanuit Montagnana loopt vertraging op. Ik ben het fiets sleuteltje kwijt.
Uiteindelijk besloten het slot maar door te slijpen.
We rijden door een vlak gebied zonder noemenswaardigheden. Totdat we in een dorp aankomen met meerdere grote villa's waaronder villa badoer. Deels overigens oude glorie en nu meestal in gebruik voor andere doeleinden.
Volgende bezienswaardigheid is de stad Ferrari. Mooie en grote gebouwen waaronder het kunstwerk diamant. De stad is minder mooi dan Verona. 's avonds begint het te regenen en dat gaat de hele nacht door.

Bericht van 28 mei :

Wij zijn vlot door Ferrari gegaan. Het omringende autoverkeer voelt niet prettig aan. Aanvankelijk rijden we nog door een gevuld landschap maar later wordt dat leger en leger. We hebben veel tegenwind maar bereiken goed op tijd de volgende camping en agro tourisme.
We eten met de pot mee en dat is best een feest. Ik blijk zelfs inktvis te lusten. Dol ben ik er niet op.

Vanmorgen worden we gewekt door gedudeldo door meerdere wielewalen. Verderop zitten flamingos.
Bij de pont staat een bord dat wij niet goed weten te vertalen. We besluiten maar een alternatieve route te nemen. Dat hadden we niet moeten doen. Met veel tegenwind en drukke wegen komen we uren later weer op de route. In Ravenna krijgt Cees een lekke band en weer later krijgen we fikse buien over ons heen. Vrij laat arriveren we op de camping. Douchen, kleren drogen, eten en vroeg naar bed.
Wij wensen jullie een fijne bouleavond

Bericht van vrijdag 31 mei

Op de foto een beeld van het strand aldaar. Bij goed weer iedereen onder een gehuurde parasol.De volgende ochtend weg naar de bergen (apenijnen).Daar dreven donkere wolken en in de loop van de dag kregen ook wij die over ons heen. De omgeving was prachtig maar wij hebben daarvan helaas niet zoveel meegekregen.Alles voelde inmiddels nat en klam aan.

Donderdag stond de rit over de top van de apenijnen op het programma. Het regende.  Na overleg toch besloten maar te gaan. Dat was een goed besluit. Naarmate we verder kwamen werd het weer beter en na de top was zelfs een zonnetje te zien. In de afdaling kregen we prachtige uitzichten te zien.

We waren vroeg op onze eindbestemming voor deze dag. Morgen zou er een lange rit zijn.Besloten om 20 km van de volgende etappe nu reeds te doen. Dat pakte fantastisch uit. We hadden beide superbenen.
De camping waar we terecht kwamen was niet veel soeps. Lawaaerig van verkeer en de hond van de eigenaar. Het daaraan verbonden restaurant vergoedde veel. Samen op de foto met capo Mario eigenaar van de zaak en toevallig fietsliefhebber. Die kon maar moeilijk geloven dat we vanuit Nederland waren komen fietsen.
Het werd een gezellige avond met lekker eten en limoncello toe.

Bericht van zaterdag 1 juni :

We kwamen de camping niet eerder af dan na een volledige rondleiding over de camping. Dat had toch wel enkele verrassingen. In het verleden werden daar grote feesten gehouden. Nu doet alles wel erg jaren 50 aan. Verder moest er eerst grappa gedronken worden. Dat zou goed zijn voor de benen. Nou weten we zeker dat dat niet zo is.

Afgaande op het profiel zou deze etappe niet zo zwaar zijn. Dat viel tegen. Veel korte klimmetjes op en af. Daar wordt je flink moe van. We eindigden de dag op een camping met uitzicht op Assisi. Er resteerde te weinig tijd om daaraan nog een bezoek te brengen.
De dag werd besloten met een stevige pizza.
Opvallend waren onderweg overigens de vele leegstaande en vervallen gebouwen. En zowaar we komen in de buurt van Rome

Vandaag stond een betrekkelijk korte etappe op programma. Daarin wel behoorlijke klimmen en gecombineerd met de warmte is dat best pittig. In canard allebei de trappers van de fietsen laten vervangen. Die waren echt op.

We eindigden vrij vroeg op de camping in Massa Martina waar wij het er even goed van namen.

BERICHT van ZONDAG 2 JUNI

De laatste dagen verlopen min of meer in een roes. We hebben al zoveel indrukken opgedaan meegemaakt dat het wel mag eindigen. Vandaag warm weer en dat wordt ook de komende dagen verwacht. Dat maakt het klimmen extra zwaar.
Morgen hopen We tot op 5 km van Rome te komen.

Nog zo een octricoli gemompel vanaf de camping.
Het ziet er naar uit dat dit de eerste dag wordt dat We geen warme maaltijd kunnen krijgen. Maar We redden ons wel.